Αύξηση επαγγελματικής Ανθεκτικότητας
Στα δύσκολα εργασιακά περιβάλλοντα και στις αβέβαιες πλέον εργασιακές σχέσεις, η ανθεκτικότητα αποτελεί ολοένα και πιο κρίσιμη ικανότητα που απαιτείται να υπάρχει στα στελέχη επιχειρήσεων. Οι άνθρωποι, που είναι ανθεκτικοί, είναι σε θέση να αντιμετωπίσουν με μεθοδικότητα και αποτελεσματικότητα τις απροσδόκητες αλλαγές στην εργασία, τις αστοχίες αλλά και τις απογοητεύσεις που επισύρουν οι αποτυχίες στο έργο τους. Το υψηλό στρες αλλά και το περιβάλλον με υπερβολικό φόρτο εργασίας, εντείνουν την κατάσταση και επιβάλλουν άμεσα την ανάπτυξη αυτής της εξαιρετικής ικανότητας.
Το πρώτο στάδιο είναι ο εντοπισμός της έλλειψης ανθεκτικότητας, από τους επιχειρηματίες αλλά και από τα στελέχη τους και είναι εύκολος.
Τα σημάδια χαμηλής ανθεκτικότητας είναι:
- Αδυναμία λήψης αποφάσεων,
- Μειωμένη αυτοπεποίθηση,
- Συμπτώματα σωματικών παθήσεων
- Μέτριο έως έντονο αίσθημα απογοήτευσης,
- Μειωμένη ανοχή και υπομονή,
Ο Business Coach μπορεί να βοηθήσει το στέλεχος, τον coachee τόσο στον εντοπισμό όσο και στην αποκατάσταση της ικανότητας.
Το σχέδιο αντιμετώπισης περιλαμβάνει το χτίσιμό της ανθεκτικότητα σε 2 επίπεδα, για μόνιμα αποτελέσματα σύμφωνα με τον David Clutterbuck,
- 1ο επίπεδο: Ανθεκτικότητα στη στιγμή, άμεση αντιμετώπιση και ανακούφιση των συμπτωμάτων.
- 2ο επίπεδο: Μακροπροπρόθεσμη ανάπτυξη της ανθεκτικότητας.
Στο πρώτο επίπεδο και στις πρώτες συναντήσεις με τον Business Coach, αρχικός στόχος είναι η μείωση τους στρες ώστε να μειωθεί η αίσθηση ότι η επαγγελματική τους ζωή είναι εκτός ελέγχου. Συν-δημιουργοί οι Business Coach και ο coachee μιας λίστας με όλα τα πράγματα που νοιώθει ότι είναι πιεστικά και τον οδηγούν σε στρες και στη συνέχεια να εξετάζουνε μαζί κάθε στοιχείο τι θα μπορούσε να κάνει το στέλεχος διαφορετικά για να μειωθεί η πίεση και το στρες.
Η λίστα αυτή περιέχει πολύ συχνά, συνομιλίες και συζητήσεις που έχουν μέχρι τώρα αποφύγει με άλλους ανθρώπους (σχετικά με το επίπεδο άγχους που προκαλούν οι προσδοκίες ή τη συμπεριφορά τους) και με τον εαυτό τους (για παράδειγμα, έχοντας μεγαλύτερη σαφήνεια για το πότε και πώς να πούμε όχι).
Κάτι ακόμη πολύ σημαντικό είναι να δημιουργηθεί μια παράλληλη λίστα με το τίμέχει νόημα για την επαγγελματική ζωή του στελέχους. Αυτή η τακτική πηγάζει από την αλληλουχία ότι όταν αισθανόμαστε απογοητευμένοι, έχουμε την τάση να γνωρίζουμε μόνο τα αρνητικά. Οι χρήσιμες ερωτήσεις περιλαμβάνουν:
- Για τι μπορείτε να είστε περήφανοι;
- Από πού μπορείτε να ανλήσετε χαρά στην εργασία;
Αυτή η απλή μετατόπιση της προσοχής του στελέχους, μπορεί να είναι εξαιρετικά αποτελεσματική στην αύξηση της ανθεκτικότητας στο 1ο επίπεδο.
Στο 2ο επίπεδο της συνεργασίας ενός Business coach με ένα στέλεχος επιχειρήσεων, coachee στο χτίσιμο της ικανότητας για ανθεκτικότητα και διατήρηση της συμβαίνει το εξής: Ξεκινάει πάλι η διαδικασία με την συν δημιουργία μια λίστα με τα χαρακτηριστικά των πολύ ανθεκτικών ανθρώπων, με σκοπό να τα εξερευνήσουν μαζί τους και να αποφασιστεί πώς μπορούν να απορροφήσουν μερικά ή όλα αυτά τα χαρακτηριστικά στον δικό τους τρόπο σκέψης.
Στο σημείο αυτό σας παραθέτουμε μια σύντομη επισκόπηση χαρακτηριστικών ανθεκτικότητας. Η λίστα προέρχεται από τον Proctor, και ο οποίος τα περιγράφει ως εξής:
- Αισιοδοξία – αναμένοντας ότι η αλλαγή θα έχει θετικά αποτελέσματα, αρκεί να τα αναζητάτε.
- Αυτοπεποίθηση – μια ισχυρή, ρεαλιστική άποψη για τις δικές τους δυνατότητες διαχείρισης νέων ή δύσκολων καταστάσεις.
- Εστίαση – να είναι σε θέση να καθιερώσει και να εργαστεί για να ξεκαθαρίσει τις προτεραιότητες, ακόμη και εν μέσω αβεβαιότητας.
- Ανοιχτότητα σε ιδέες – να αναζητούν και να είναι θετικοί για την εφαρμογή νέας σκέψης.
- Δομή – να απομακρύνονται από προβλήματα ή αλλαγές και να οραματίζονται ευέλικτα σχέδια για την αντιμετώπισή τους (για παράδειγμα, με εναλλακτικά σενάρια)
Ξεκινάμε με την απλή διευκρίνιση αυτών των εννοιών που είναι ένα πρώτο βήμα προς την οικοδόμηση της ανθεκτικότητας. Η ανάπτυξη της αισιοδοξίας απαιτεί μετατόπιση της προσοχής, από το να παρατηρήσουνε όλα τα προβλήματα και τα εμπόδια γύρω τους μέχρι να παρατηρήσουνε περισσότερες από τις απολαύσεις και τις ευκαιρίες. Η τήρηση ενός «ημερολογίου αναστοχασμού» – μιας καθημερινής καταγραφής των πραγμάτων που τους κάνει περήφανους και ευγνώμονες – είναι μια άριστη πρακτική μέθοδος. Επίσης χρήσιμο είναι η επιλογή να συσχετιστεί με ανθρώπους που είναι αισιόδοξοι – οι απαισιόδοξοι τείνουν να προσελκύουν απαισιόδοξους και να απωθούν τους αισιόδοξους. Το να αναζητάνε τα στελέχη επιχειρήσεων καταστάσεις και να περιβάλλουν τον εαυτό τους με καταστάσεις που αυξάνουν την διασκέδαση τους και προάγου την αισιοδοξία τους- τα περιβάλλοντα με το γέλιο τείνουν να είναι πιο αισιόδοξα και πιο δημιουργικά. Η αυτοπεποίθηση προέρχεται από μια δικαιολογημένη αυτοπεποίθηση, δηλαδή μέσα από συγκεκριμένες πρακτικές που οφείλουν να επαναλαμβάνονται. Η τακτική καταγραφή των επιτευγμάτων και η μάθηση μπορούν να βοηθήσουν εδώ, αν και η αναζήτηση επαίνων από άλλους μπορεί να έχει το αντίθετο αποτέλεσμα. Με την απλή τεχνική είναι να καθιερώσουν στην αρχή κάθε ημέρας, κάθε εβδομάδα και κάθε μήνα ένα μικρό αλλά ουσιαστικό πράγμα που θα επιτύχετε που θα σας κάνει να σέβονται και / ή να τους αρέσει περισσότερο και να επενδύουν σε προσπάθειες για να συμβεί αυτό.
Ένα άλλο είναι να διασφαλίσουν ότι κάνουν τουλάχιστον μία πράξη καλοσύνης κάθε μέρα. Το να εστιάζουν μπορεί να είναι δύσκολο όταν είναι υπό άγχος. Βοηθάει εδώ να απομακρυνθούμε από το περιβάλλον που προκαλεί άγχος (κατά προτίμηση κυριολεκτικά, για παράδειγμα, κάνοντας μια βόλτα) και έχοντας ήσυχο στοχαστικό χρόνο για να καταλάβουμε τι είναι πραγματικά σημαντικό και γιατί. Ο διαλογισμός λειτουργεί με παρόμοιο τρόπο για μερικούς ανθρώπους. Και φυσικά, η συνεδρία coaching, είναι ένα ασφαλές και προστατευμένο και γόνιμο περιβάλλον όπου μπορεί να πραγματοποιηθεί αυτού του είδους την εποικοδομητική, σκόπιμη σκέψη.
Το να είναι ανοιχτοί σε νέες ιδέες απαιτεί μια ακόμη αλλαγή μυαλού που μπορεί να βοηθηθεί από απλά εργαλεία, όπως τα τρία επίπεδα μάθησης. Η περισσότερη εκ προθέσεως μάθηση τείνει να συμβαίνει εστιάζοντας στις γνώσεις ή στις δεξιότητες που σχετίζονται άμεσα με τον ρόλο εργασίας ενός ατόμου. Αλλά υπάρχει επίσης μεγάλο όφελος από την απόκτηση περιφερειακής μάθησης που διευρύνει την κατανόηση των πραγμάτων που επηρεάζουν τον βασικό ρόλο.
Οι πιο σημαντικές νέες ιδέες και ιδέες προέρχονται από αυτούς τους δύο τελευταίους τομείς. Για πρόσβαση σε αυτά, μπορούμε να διευρύνουμε το δίκτυο των ατόμων με τα οποία αλληλοεπιδρούμε και το εύρος των θεμάτων για τα οποία διαβάζουμε.
Ο Business Coach οφείλει να κάνει μια κρίσιμη ερώτηση:
Πόσες συνομιλίες είχατε αυτήν την εβδομάδα που σας έδωσαν σημαντικές νέες πληροφορίες;
Η προθυμία να ζητήσουν υποστήριξη είναι συχνά ζήτημα εμπιστοσύνης. Εάν φοβούνται ή αισθάνονται ευάλωτοι το οποίο οδηγεί συχνά προσπαθούν να αγωνιζόμαστε μόνοι τους. Εδώ υπάρχει μια βασική αρχή που τηρείται και ξεκινάει δίνοντας υποστήριξη σε άλλους, γεγονός που καθιστά πολύ πιο εύκολο να ζητάνε από τους ανθρώπους να ανταποκρίνονται. Είναι σαν να χτίζουν μια τράπεζα εξυπηρέτησης – όσο περισσότερο είναι σε πίστωση υποστήριξης, εύκολο είναι να στο άμεσο μέλλον να ζητήσουν δάνειο υποστήριξης όταν το χρειαστούν.
Ο Business Coach μπορεί να υποστηρίξει το στέλεχος, τον Coachee να αναγνωρίσει τα πραγματικά ή πιθανά δίκτυα υποστήριξης που διαθέτει, και στη συνέχεια να σχεδιάσει τον τρόπο επέκτασης και ενίσχυσης αυτών. Δομημένη σκέψη και προγραμματισμός. Για τους περισσότερους ανθρώπους, η σταδιοδρομία είναι μια σειρά μη διαχειριζόμενων και ανεπιθύμητων αλλαγών. Οι καριέρες τους συμβαίνουν, αντί να συμβαίνουν ως αποτέλεσμα της φαντασίας και της σκόπιμης δράσης τους. Ο Business Coach θα δουλέψει και προς αυτήν την κατεύθυνση για την οικοδόμηση και αυτής της πορείας στο τέλος της συνεργασίας τους και σαν αποτέλεσμα της αύξησης της ανθεκτικότητας.
Ο Business Coach, συν δημιουργεί και συνεργάζεται με τον πελάτη με ένα ευέλικτο σχέδιο στρατηγικού εντοπισμού των ευκαιριών, το εξετάζει και το συνδυάζουν συχνά, ώστε να μην είναι ενάντια στην προσωπική ανάπτυξη του στελέχους και τις εξελισσόμενες ευκαιρίες στον κόσμο γύρω του. Γνωρίζοντας το στέλεχος ότι έχει ένα εφεδρικό σχέδιο (ή περισσότερα) αυξάνεται η εμπιστοσύνη απέναντι σε απειλητικές αλλαγές, και αρχίζει να επενδύει περισσότερη ενέργεια σε μονοπάτια που έχει ήδη χαρτογραφήσει. Λειτουργεί προκλητικά και στρατηγικά. Ο Business Coach δεν μπορεί εύκολα να διδάξει να γίνουν πιο προληπτικοί – αυτό πηγάζει από ένα βαθύ εσωτερικό κίνητρο. Αλλά μπορεί να υποστηρίξει τον εκπαιδευόμενο να αναπτύξει τη συνήθεια να προβλέπει την αλλαγή και να αναζητά τρόπους να το αντιμετωπίσει με δικές του καινοτόμες αλλαγές που του δίνουν περισσότερη αίσθηση ελέγχου επί του τι συμβαίνει. Απλά εργαλεία, όπως μια προσωπική ανάλυση SWOT, ξεκινούν τη διαδικασία σκέψης και θέτουν το έδαφος για να φανταστούν διαφορετικά συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης, τα οποία με τη σειρά τους μπορούν να δημιουργήσουν ένα ερέθισμα για την ενεργητικότητα. Ο Business Coach εισπράττει ιδιαίτερη ικανοποίηση από το να βλέπεις τους πελάτες να δυναμώνουν σε ανθεκτικότητα και είναι ένα από τα πιο ευχάριστα μέρη του να είσαι Business Coach.
Η αλλαγή απαιτεί χρόνο για την επιτυχία και την μακροπρόθεσμή οικοδόμηση της. Ο Business Coach εγγυάται τα αποτελέσματα και την ορθή πορεία της διαδικασίας, τόσο στο στελέχη=ο όσο και στη εταιρεία χορηγό που ενδέχεται να αναλάβει την ανάπτυξη του.