Communication Coaching
Τι μας κεντρίζει το ενδιαφέρον στο Coaching;
Ποιο είναι εκείνο το στοιχείο που κάνει το Coaching τόσο γνώριμο και οικείο και ταυτόχρονα τόσο μοναδικό και σπουδαίο;
Γιατί όσοι γνωρίζουν το Coaching λένε ότι αυτό προσπαθούσα να κάνω αλλά δεν ήξερα τον σωστό και επαγγελματικό τρόπο;
Τι οδηγεί τους πελάτες μας να λένε ότι νοιώθουνε ότι ήταν αυτό που έψαχναν, αυτό που τους έλειπε;
Το άρθρο αυτό λοιπόν, έχει σκοπό να δώσει λεπτομέρειες και να φωτίσει την κατανόηση της έννοιας του Coaching ως επικοινωνιακή διαδικασία, Communication Coaching, για να προσφέρει σε δυνητικούς πελάτες, μελλοντικούς coach, σε οργανισμούς και επιχειρήσεις την σπουδαιότητα της συγκεκριμένης προσέγγισης.
Στο σημείο αυτό θα αναφέρω τον ορισμό του Coaching για θεμελίωση των όσων θα ακολουθήσουν.
Coaching είναι η σύμπραξη σε μία προκλητική και δημιουργική διαδικασία σκέψης που εμπνέει τους συνεργάτες να μεγιστοποιήσουν τις προσωπικές και επαγγελματικές τους δυνατότητες. ICF-International Coaching Federation
Παρατηρούμε ότι οι λέξεις κλειδιά στον παραπάνω ορισμό είναι οι εξής:
Προκλητική …διαδικασία …εμπνέει…
Τι είναι αυτό που σας έρχεται στο μυαλό; Τι είναι αυτό που σας θυμίζει;
Η απάντηση είναι, Η ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΊΑ.
Το Coaching υποστηρίζει την εύρεση των βέλτιστων τρόπων επικοινωνίας με τους συνομιλητές προκειμένου να επιτύχουνε το ζητούμενο, το επιθυμητό αποτέλεσμα, είτε είναι Manager, είτε επιχειρηματία, είτε πρόκειται για την βελτίωση των προσωπικών σχέσεων.
Θα λέγαμε ότι η επικοινωνία η οποία λαμβάνει χώρα με τις σωστές προϋποθέσεις μπορεί να είναι προκλητική διαδικασία και να εμπνεύσει κάποιον και να οδηγήσει στο επιθυμητό αποτέλεσμα.
Πόσες φορές όμως δεν αναρωτηθήκατε: Τι είναι αυτό που πρέπει να γίνει, τι είναι αυτό που πρέπει να αλλάξετε, τι άλλο να πείτε , τι διαφορετικό να κάνετε για να γίνεται αντιληπτοί από τον συνομιλητή σας;
Πόσες φορές έχετε νιώσει ότι, ότι κι αν είπατε δεν εισακούστηκε, δεν το έχει συγκρατήσει κάποιος;
Ας θυμηθούμε στο σημείο αυτό τα λόγια του μεγάλου Ιρλανδού Νομπελίστα:
The single biggest problem in communication is the illusion that it has taken place
Το μοναδικό μεγάλο πρόβλημα στην επικοινωνία είναι η αυταπάτη ότι αυτή έχει συμβεί.
Τα κεντρικά ερωτήματα στα οποία μέσω του Communication Coaching παρέχονται λύσεις είναι:
-Πώς μπορούμε να γνωρίσουμε το επίπεδο των επικοινωνιακών μας δεξιοτήτων;
-Τι σημαίνει επιτυχημένη επικοινωνία;
-Τι γνωρίζουμε για την ανάπτυξη ενός στρατηγικού πλάνου επικοινωνίας;
Η επικοινωνίας είναι η διαδικασία δημιουργίας, μετάδοσης ερμηνείας και αξιοποίησης μηνυμάτων & πληροφοριών.
Μέσω της επικοινωνίας είναι δυνατόν να
- Να ανταλλάξουμε μηνύματα, συναισθήματα.
- Να ανταλλάξουμε ιδέες, απόψεις.
- Να κάνουμε συμφωνίες, προγράμματα.
- Να πάρουμε αποφάσεις.
- Να αναπτύξουμε συμπεριφορές.
- Να αναπτύξουμε σχέσεις.
Με αλλά λόγια , κτίζουμε την Κοινωνική μας αλληλεπίδραση.
Όμως για να πραγματοποιηθεί η διαδικασία της επικοινωνίας χρειάζονται τα παρακάτω στοιχεία
- Ο πομπός – ο αποστολέας
- Το μέσον
- Ο δέκτης
- Η ανάδραση-ανατροφοδότηση
- Το περιβάλλον
…και ένας κώδικας.
Τα τρία πρώτα στοιχεία είναι αυτά που γνωρίζουμε και τα λειτουργούμε σωστά. Ωστόσο για την ανατροφοδότηση, το διεθνώς γνωστό feedback αποτελεί μια μεγάλη δύναμη ανάλογα με τον τρόπο που θα πραγματοποιηθεί.
Ο ορθός και παραγωγικός τρόπος να δίνουμε ανατροφοδότηση ακολουθεί
συγκεκριμένους κανόνες:
- Είναι συγκεκριμένο αυτό που λέμε,
- Παρέχεται με σαφήνεια
- Αναφέρει συμπεριφορές και γεγονότα
- Δίνεται με λέξεις συναισθηματικά ουδέτερες
- Δίνει τροφή για συζήτηση
- Οδηγεί σε τρόπους για βελτίωση
Η μάθηση και η βελτίωση της απόδοσης είναι στοιχεία που ένας manager επιδιώκει να καλλιεργήσει στη ομάδα του και στους υφιστάμενους του, η σωστή χρήση του feedback λοιπόν, είναι το κλειδί για την βελτίωση της απόδοσης του και την αύξηση της παραγωγικότητας μέσα σε κλίμα συνεργασία.
Το πέμπτο στοιχείο της σωστής επικοινωνίας είναι το περιβάλλον. Τα στοιχεία του φυσικού περιβάλλοντος που διευκολύνουν ή δυσχεραίνουν την επικοινωνίας και είναι στο χέρι μας για να τα δημιουργήσουμε.
Στο Coaching, κεντρικό σημείο της παρέμβασης και της μαθησιακής αυτής διαδικασίας είναι η υποστήριξη για ανάπτυξη τρόπων εκμάθησης το πως παρέχεται η ορθή ανατροφοδότηση προκειμένου να είναι εποικοδομητική η πτυχή αυτή της επικοινωνίας.
Τα ποσοστά επιτυχίας είναι εντυπωσιακά και η τεχνική επιβεβαιώνει τον κανόνα του Whitmore (Coaching For performance )που θεωρεί ότι μπορεί να είναι λιγότερο ή περισσότερο βοηθητικό το εργαλείο της ανατροφοδότησης και να ευνοεί την διαδικασία της βελτίωσης και της απόδοσης της εργασίας.
Αναφορικά με τον κώδικα που είπαμε σαν στοιχείο επικοινωνίας αναφερόμασταν στο χρήση των λέξεων εκείνων που δημιουργηθεί Connection σε αντιδιαστολή με εκείνες τις λέξεις που οδηγούν σε disconnection.
Connection σημειώνει χτίσιμο για σχέση επικοινωνίας που βασίζεται σε χρήση λέξεων που δημιουργούν σύνδεση και κατανόηση που είναι αντιληπτές και κατανοητές και από τους δυο συνομιλητές. Πρώτη τεχνική για να συμβεί αυτό είναι οι χρήση λέξεων θετικού περιεχομένου.
Disconnection σημαίνει η κατάσταση κατά την οποία οι χρήση των λέξεων και των εκφράσεων απομακρύνει τους συνομιλητές και δημιουργεί χάσμα επικοινωνίας και δημιουργία αντιπάθειας.
Στο σημείο αυτό θα ήθελα να κάνουμε και μια αναφορά στο rapport που είναι το αποτέλεσμα μιας επιτυχημένης επικοινωνίας που λαμβάνει χώρα. Είναι τόσο δυνατό το rapport που προκαλεί ορατά αποτελέσματα ακόμη και στο τόνο της φωνής αλλά και στην στάση του σώματος. Δύο συνομιλητές που έχουν έντονη και βαθιά επικοινωνία είναι σαν να καθρεπτίζεται ο ένας στο σώμα του αλλού.
Ενεργητική Ακρόαση & Communication Coaching
Ένα άλλο καίριο στοιχείο της ανάπτυξης μέσω της διαδικασίας του coaching δεξιοτήτων επικοινωνίας είναι η ενεργητική ακρόαση.
Ο David Clutterbuck συγγραφέας και Coach τουλάχιστον 50 τίτλων, αναφέρει ότι υπάρχουν 5 είδη ακρόασης:
- Για να επιχειρηματολογήσω ή διαψεύσω
- Για να απαντήσω (με δήλωση ή ερώτηση)
- Για να καταλάβω
- Για να βοηθήσω κάποιον άλλον να καταλάβει
- Χωρίς πρόθεση/διαισθητικά
Στο Coaching πιστεύουμε ότι η αποτελεσματική ακρόαση είναι η πύλη μέσα από την οποία περνάει η διαδικασία της επικοινωνίας.
Πως λοιπόν, θα αναπτύξουμε την δεξιότητα μας να ακούμε ενεργητικά με στόχο να φτάσουμε στο επίπεδο 4 ή και 5 για να έχουμε αποτελεσματικότερη επικοινωνία;
Σίγουρα είναι μια δεξιότητα που απαιτεί χρόνο και επανάληψη για να αποκτηθεί και να εδραιωθεί.
Η υποστηρίζει του coach είναι στην εύρεση των τρόπων που θα ενεργοποιείται κάθε φορά η ενεργητική ακρόαση στη συνομιλία μας.
Κάποιοι βασικοί κανόνες που πρέπει να ακολουθούνται αρχικώς είναι:
- Να ζητούνται διευκρινήσεις
- Να εστιάζουμε στα σημεία που επιλέγει ο συνομιλητής
- Να βρίσκουμε τις λέξεις κλειδιά
- Να γίνονται ανακεφαλαιώσεις
- Να βάζει την σπουδαιότητα ο συνομιλητής σε ότι λέγεται
- Να υπάρχει στη συζήτηση και η παρουσία των εξ λεκτικών στοιχείων.
Η εσωτερική ακρόαση είναι το αντίθετο της ενεργητικής ακρόασης και αφορά τα δικά μας συναισθήματα σκέψεις και εμπειρίες. Στην συζήτηση με τον συνομιλητή αν πλανιέται μέσα μας η ερώτηση:
«Τι σημαίνει αυτό για μένα»…κάθε φορά που ακούμε κάτι από τον συνομιλητή μας τότε δεν είναι εφικτό να εστιάσουμε στα κεντρικά σημεία της συζήτησης και να οδηγηθούμε στην καλύτερη δυνατή επικοινωνία και λύση γιατί αντηχούν έντονα τα δικά μου ζητήματά και οι δικές μου προτεραιότητες.
Πρωταρχικής λοιπόν σημασίας είναι να πάψει η φωνή να κάνει κριτική και να βγάζει συμπεράσματα που δεν αφορούν την συζήτηση.
Ας δούμε τώρα την επικοινωνίας από το πρίσμα της διαδικασίας
Όλα ξεκινάνε από μια Ιδέα
Η ιδέα συλλαμβάνεται στο μυαλό του ενός συνομιλητή και κωδικοποιείται δηλαδή επιλέγονται οι κατάλληλες κάθε φορά λέξεις προκειμένου να μετονομαστεί το μήνυμα με επιτυχία και με τον κατάλληλο κάθε φορά τρόπο.
Ο συνομιλητής θα λάβε το μήνυμα και θα το αποκωδικοποιήσει σύμφωνα με τα δικά του κριτήρια και λεκτικά πρότυπα και θα κατανοείσαι μερικώς, ολικώς ή και καθόλου το μηνύματα.
Η ενεργεία δεν είναι πάντοτε απόρροια της βαθιάς κατανόηση.
Κι εδώ ξανασυναντάμε την σπουδαία λειτουργία της σωστής ανατροφοδότησης η οποία διασφαλίζει την σωστή επικοινωνία και την σιγουριά ότι έχει πράγματι συμβεί.
Πώς μπορούμε να έχουμε σωστή επικοινωνία
Το coaching για την βελτίωση των επικοινωνιακών δεξιοτήτων αποβλέπει στον:
- Εντοπισμός των δυνατών και των αδύναμων περιοχών στην επικοινωνία.
- Σχεδιασμός ενεργειών για την βελτίωση των δυνατών σημείων και στην εξάλειψη των εμποδίων.
- Ανάληψη δράσεων.
- Προγραμματισμός.
- Παρακολούθηση και διαχείριση προόδου.
Στο Communication coaching θα αποκτάμε αυτογνωσία και αυτοπεποίθηση προκειμένου να οδηγηθεί κανείς στο επιθυμητό σου στόχο, έχοντας τον πλήρη έλεγχο του τρόπου που επικοινωνείς και τον αντίκτυπο που έχουν οι λεκτικές και οι μη λεκτικές σου εκφράσεις στους άλλους.
Στόχος η βελτίωση της απήχησης.
Το Communication Coaching εστιάζει στη βελτίωση των δεξιοτήτων επικοινωνίας μέσα από την ερμηνεία των λεκτικών και μη λεκτικών μηνυμάτων και τη χρήση της γλώσσας του σώματος. Η παρέμβαση έχει βιωματικό χαρακτήρα με ποικιλία ασκήσεων– ρόλων – παιχνιδιών. Με τον τρόπο αυτό εντοπίζονται αδυναμίες και αναπτύσσονται δεξιότητες που οδηγούν στην αποτελεσματική επικοινωνία.
Θεματολογία:
- Επικοινωνώντας αποτελεσματικά
- Γνωρίστε την δύναμη των λέξεων που χρησιμοποιείται
- Γνωρίστε την γλώσσα του σώματός που χρησιμοποιείται
- Γίνετε πειστικός
- Αισθήσεις και γνώση
- Εντύπωση του δέκτη
Το Communication Coaching , αφορά όσους θέλουν να κάνουν αλλαγή στον μοναδικό τρόπο που μας αντιλαμβάνονται οι άλλοι, που ενδιαφέρονται για την προσωπικής τους βελτίωση επαγγελματικά και προσωπικά.