Career Coaching και Συμβουλευτική Σταδιοδρομίας.
Ένας έμπειρoς Career Coach προσφέρει το περιβάλλον για ενδοσκόπηση, προβληματισμό και αυτογνωσία που όλοι χρειαζόμαστε. Επιτυχημένοι Career Coaches προέρχονται από τον κλάδο της συμβουλευτικής καριέρας και έχουν όλες τις δεξιότητες να προκαλέσουν (Challenging) τους πελάτες τους να ανακαλύψουν όλες τις δυνατές πληροφορίες για την επαγγελματική τους ζωή.
Career Coaching Session
Η Γεωργία είναι διευθύντρια πωλήσεων και εκφράζει άγχος στην πρώτη συνάντηση της με τον Career Coach της. Είναι σε άδεια λόγω ορθοπεδικής επέμβασης και θέλει να εκμεταλλευτεί τις ημέρες αυτές για ενδοσκόπηση και αυτογνωσία. Αισθάνεται ότι έχει “καεί” στην παρούσα εργασία και δηλώνει ότι δεν επιθυμεί να επιστρέψει στην εργασία της. Λέει ότι απλά θέλει να βρει δουλειά σε ένα εστιατόριο (έχει χόμπι την μαγειρική), όπου δεν θα έχει καμία ευθύνη και θα ξεχνάει την εργασία μόλις γυρίσει στο σπίτι. Με λίγη περαιτέρω συζήτηση φαίνεται ότι η Γεωργία πραγματικά δεν έχει ιδέα για το τι πρέπει να κάνει στη συνέχεια. Ο Career Coach της μπαίνει στον πειρασμό να την παραπέμψει σε ένα ερωτηματολόγιο ενδιαφέροντος που θα δημιουργήσει κάποιες νέες ιδέες εργασίας που συνδέονται με τις δεξιότητές της και επίσης θα της δώσει κάποια βοήθεια στη δημιουργία ενός νέου βιογραφικού σημειώματος που θα τονίσει τις μεταβιβάσιμες δεξιότητές του.
Ο Career Coach όμως παραμένει υπεύθυνος για την coaching διαδικασία και σύμφωνα με τον κώδικά δεοντολογία συνεχίζει και διερευνά την ιστορία της Γεωργίας. Ανακαλύπτει ότι θέλει να αποχωρήσει από την εργασία λόγω μιας σύγκρουσης με τον Γενικό Διευθυντή της εταιρίας. Μετά από περαιτέρω συζήτηση, η Γεωργία καταλήγει στο συμπέρασμα ότι οι πωλήσεις σε μια διαφορετική εταιρία μπορεί να είναι μια επιλογή που αξίζει να εξεταστεί, αφού έχει απολαύσει τους καρπούς, ηθικούς και οικονομικούς του να είσαι στον νευραλγικό κλάδο των πωλήσεων, σε άλλα σημεία της καριέρας της. Επίσης, προκύπτει από την συζήτηση ότι η Γεωργία στράφηκε στις πωλήσεις επειδή δεν ήξερε τι να κάνει όταν ολοκλήρωσε το πτυχίο της στα Μαθηματικά και στην πραγματικότητα δεν έχει περάσει ποτέ από μια διαδικασία να εξετάσει όλες τις επιλογές της και να ανακαλύψει τι θα της ταίριαζε καλύτερα. Φαίνεται να έχει πολύ λίγη ιδέα για το τι απολαμβάνει πραγματικά.
Ο Career Coach συνεργάζεται με την Γεωργία και συν δημιουργούν μια λίστα δραστηριοτήτων για να δοκιμάσει έτσι η Γεωργία να μπορεί να παρατηρήσει αυτό που πραγματικά απολαμβάνει και τι δεν απολαμβάνει. Η Γεωργία αποφασίζει να χρησιμοποιήσει το χρόνο της μακριά από την εργασία για να διερευνήσει τα ενδιαφέροντά της και να ασκηθεί ακούγοντας τη διαίσθησή της. Αποφασίζει επίσης να παρακολουθεί τις εξελίξεις στις πωλήσεις του κλάδου που ασχολείται, παρόλο που εξακολουθεί να μην είναι σίγουρη για το αν θέλει να επιστρέψει σε αυτές. Θέτει τον εαυτό της το στόχο να έχει την αίσθηση της κατεύθυνσης μέχρι τη λήξη της αδείας μετ. ‘αποδοχών της, αντί να βρεθεί υπό πίεση να αποφασίσει τώρα.
Λίγο για την ιστορία…
Στην αρχές του 2000, πολλές εταιρίες συμβουλευτικής καριέρας έπρεπε να παράγουν σχέδια δράσης στο τέλος κάθε συνέντευξης σταδιοδρομίας. Το κατέγραφαν με τυποποιημένη μορφή και με κλασική γραμματοσειρά κάτι που ίσως χρειαζόταν και ώρες για να συντάξουν. Αυτά τα σχέδια δράσης ήταν χρήσιμα επίσης για την εξασφάλιση της ποιότητας της συμβουλευτικής σταδιοδρομίας γιατί ήταν μετρήσιμα. Όμως φαινόταν ότι κανείς δεν παρακολουθούσε τι συνέβαινε στην συνέντευξή της συμβουλευτικής όσο το σχέδιο δράσης πληρούσε τα πρότυπα που έθεταν οι παγκοσμίου βαρύτητας εταιρίες του κλάδου. Τα σχέδια δράσης κυκλοφόρησαν αρκετά ανάμεσα σε διευθυντές, καθηγητές, γονείς, φοιτητές, επαγγελματίες και ομάδες αλλά και αναμφισβήτητα πολλά κατέληξαν στο καλάθι των αχρηστών.
Ευτυχώς, οι μεθοδολογίες εξελίσσονται και κινούνται και πολλοί από εμάς είναι ελεύθεροι να σκεφτούμε πώς πραγματικά οι πελάτες θα ήθελαν για να θυμούνται την συνομιλία που είχαν με τον σύμβουλο σταδιοδρομίας τους, να δημιουργήσουν το δικό τους σχέδιο δράσης. Πολλοί άνθρωποι αισθάνονται μεγαλύτερη ιδιοκτησία ενός εγγράφου που δημιούργησαν οι ίδιοι. Κάποιοι θέλουν να έχουν μια λίστα στο κινητό τους, άλλοι να έχουν ένα σχεδιάγραμμα που έχουν φτιάξει, μια φωτογραφία που τους παρακινεί, ένα τραγούδι που τους εμπνέει.
Ο καλύτερος τρόπος για να μάθετε τί θέλουν, είναι να ερωτηθούν.
Καθώς οι πελάτες αρχίζουν να λένε για τα θέματα και τις ανησυχίες τους, είναι αρκετά δελεαστικό ο σύμβουλος καριέρας να θέλει να προτείνει συμβουλές που θα οδηγήσει στη λύση από τα προβλήματά τους. Ένας σύμβουλος μπορεί και έχει την επιθυμία να τους δείξουμε κάποιες σπουδαίες πληροφορίες, να τις δημιουργήσει με ένα εργαλείο αξιολόγησης ή να τους διδάξει πώς να γράψουν ένα σπουδαίο βιογραφικό σημείωμα.
Αυτό είναι σαν να κοιτάς ένα μικρό κομμάτι ενός χάρτη και να σκέφτεσαι ότι ξέρεις πού βρίσκεσαι. Αν δεν κοιτάξεις τη μεγαλύτερη εικόνα, δεν μπορείς να προσανατολίσεις τον εαυτό σου. Όσο περισσότερο συνεχίζουμε να ακούμε και εξετάζουμε διαφορετικές πτυχές της ιστορίας, τόσο περισσότερο μπορούμε να δημιουργήσουμε μια πλήρη εικόνα όλων των ελπίδων, των ανησυχιών, των πόρων και των προβλημάτων των πελατών. Μπορεί να διαπιστώσουμε ότι το πρώτο τεύχος που μας είπε ο πελάτης δεν είναι, στην πραγματικότητα, το πιο σημαντικό. Ανακαλύπτοντας πρώτα περισσότερα από την ιστορία, μπορούμε να αποφύγουμε τη σπατάλη χρόνου για την επίλυση μικρών προβλημάτων που δεν θα μεταφέρουν πραγματικά τον πελάτη προς τα εμπρός.
Ο Gerard Egan μίλησε για θέματα «ψηλής μόχλευσης», εύρεση δηλαδή του ζητήματος που θα κάνει τη μεγαλύτερη διαφορά ή θα υποστηρίξει την επίλυση όλων των άλλων θεμάτων. Μόνο με μια διεξοδική διερεύνηση (exploration) μπορούμε να κρίνουμε ποιο είναι το ζήτημα της υψηλής μόχλευσης στην πραγματικότητα. Κεντρικό σημείο της διαδικασία είναι το Challenging.
Step1: Exloration
Step2: Challenging
Step3: Action Planning
Challenging στο Career Coaching.
Η πρόκληση είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι του Career Coaching ώστε οι πελάτες να αναπτύσσουν νέες προοπτικές για την κατάστασή τους και να αμφισβητούν τις υποθέσεις τους. Η πρόκληση είναι οι ερωτήσεις που κάνει ο Career Coach που μπορεί να ακούγονται λίγο αρνητικές, αλλά όταν γίνονται με εν συναίσθηση, σεβασμό και ευγενική περιέργεια, γίνεται αποδεκτή. Η πρόκλησή θα επιτρέψει στον πελάτη να αναπτυχθεί και να εξερευνήσει τις ιδέες του πιο βαθιά.
Είναι πολύ σημαντικό ο πελάτης να γνωρίζει την διαδικασία της πρόκληση. Μια συζήτηση και διευκρίνηση στην αρχή της συνεδρία θα του δώσει την πληροφορία στον πελάτη για την χρησιμότητα των ερωτήσεων αυτού του τύπου.
Πηγές: http://creativecareercoaching.org/
https://www.amazon.de/Creative-Career-Coaching-Liane-Hambly/